چشم‌پوشی از دستورات نوار دستور
پرش به محتوای اصلی
                                                  
توافقنامه

الزامات رسانه ای لیگ برتر فوتبال

کلیه نمایندگان محترم رسانه های گروهی به منظور پوشش رقابت های لیگ همچنین مدیران رسانه ای باشگاهها جهت دریافت آی دی کارت ملزم به ثبت نام در سامانه رسانه ای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می باشند.

حوزه اجرا

دریافت کنندگان آی دی کارت مسابقات فوتبال لیگ برتر ملزم به رعایت قوانین رسانه ای بین المللی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال همچنین سازمان لیگ درحوزه برگزاری مسابقات خواهند بود.

ناظر رسانه ای

هر مسابقه لیگ برتر و جام حذفی می بایست دارای یک ناظر رسانه ای مشخص باشد. وظیفه هر ناظر رسانه ای،حضور در جلسات هماهنگی قبل از بازی،برپایی نشست خبری ، نظارت بر میکس زون ، وضعیت جایگاه خبرنگاران ، اجرای فتو مارشال پیش از مسابقه و سایر مباحث رسانه ای مرتبط با برگزاری بازی طبق قوانین است.

قوانین رسانه ای
  • هر مسابقه دارای دو نشست خبری است که می بایست الزاما با حضور سرمربیان دو تیم پیش و پس از بازی برگزار شود. حضور ناظر رسانه ای درمحل نشست خبری قبل و پس از مسابقه و همچنین میز کنفرانس و مدیریت جلسه مطبوعاتی الزامی است.
  • نمایندگان رسانه های گروهی با هماهنگی مدیران رسانه ای باشگاهها مجاز به حضور در 15 دقیقه ابتدایی تمرینات تیم ها قبل از روز مسابقه خواهند بود و در صورت عدم فراهم شدن شرایط لازم از سوی باشگاه می توانند نسبت به انتقال موضوع به ناظر رسانه ای مسابقه اقدام کنند.
  • ناظران رسانه ای موظفند جایگاههای مربوط به هر رسانه را بر اساس نوع فعالیت شان در محل نشست خبری و میکس زون تعریف کنند.
  • ناظران رسانه ای وضعیت محل های رسانه ای ورزشگاهها را مورد بررسی قرار داده و بر شرایط لازم جهت بهره برداری بهینه نمایندگان رسانه های گروهی نظارت خواهند داشت.
  • ناظران رسانه ای موظف به ارائه گزارش رسانه ای مربوط به رخدادهای رسانه ای در جریان بازی و پس از آن را در اسرع وقت خواهند بود.
  • مدت زمان نشست خبری:زمان نشست خبری پیش و پس از بازی،نمی بایست از 20 دقیقه تجاوز کند.
  • کلیه نمایندگان محترم رسانه های گروهی همچنین مدیران رسانه ای تیم ها ملزم به رعایت قوانین همچنین توصیه های اجرایی و قانونی ناظر رسانه ای در طول برگزاری نشست های خبری و کلیه فعالیت های رسانه ای مرتبط با مسابقه خواهند بود.
  • ناظر رسانه ای لازم است در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به نماینده رسانه تذکر داده و با تکرار تخلف نسبت به ضبط آی دی کارت فرد خاطی اقدام نماید. همچنین کلیه تخلفات و موارد انضباطی مرتبط با فعالیت رسانه ها طی گزارشی به ارکان قضائی فدارسیون فوتبال اعلام خواهد شد.

تبصره مهم؛ هرگونه اظهارنظر خارج از مباحث مرتبط با بازی از سوی عوامل برگزاری مسابقه(مدیر،سرمربی،بازیکن و...) همچنین پرسش سوال های غیر مرتبط با موضوع مسابقه از سوی نمایندگان رسانه ها در نشست های خبری و میکس زون بعد از بازی ممنوع است.

مدیران رسانه ای باشگاهها

بر اساس تعریف،مدیران رسانه ای مسئول مستقیم امور رسانه ای باشگاه ها هستند و می بایست با هماهنگی ناظران رسانه ای امور مرتبط با فعالیت رسانه ها را هماهنگ کنند.

کارت شناسایی مدیران رسانه ای و نمایندگان رسانه ها پس از طی مراحل مربوطه صادر می شود.

شرایط احراز صلاحیت مدیران رسانه ای
  1. دارا بودن حداقل 5 سال سابقه معتبر فعالیت رسانه ای
  2. آشنایی و امکان برقراری ارتباط به زبان انگلیسی
  3. آشنایی با قوانین رسانه ای برگزاری مسابقات فوتبال